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Maria Morelli  

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Dott.ssa MARIA MORELLI

Ricercatrice Marie Sklodowska-Curie / Marie Sklodowska-Curie Research Fellow

 

  • Main Advisor: Prof.ssa Giovanna Rosa (Dipartimento di Studi letterari, filologici e linguistici)
  • Co-Advisor: Prof.ssa Maddalena Mazzocut-Mis (Dipartimento di Beni culturali e ambientali)

 

 

Attraverso lo specchio: la (ri)significazione dello sguardo femminile nella drammaturgia femminista italian

Adottando un approccio interdisciplinare che combina teatro, studi culturali e teoria femminista, il progetto si propone di analizzare un momento fondamentale della storia culturale e sociale italiana, la convergenza tra il neofemminismo e il teatro coevo. L’obiettivo della ricerca è duplice: si vuole analizzare l’utilizzo del mezzo drammaturgico in quanto strumento ideologico per (ri)definire il ruolo del femminile e i rapporti tra i sessi, e si vuole anche determinare l’impatto dell’ideologia femminista nel sovvertire le convenzioni drammaturgiche esistenti. A tale scopo, il progetto si articolerà in tre fasi che corrispondono a tre diversi campi d’indagine: i) contestualizzazione della filosofia e pratica femminista in Italia ii) analisi filologica ed estetico-teatrale di testi drammatici rappresentativi iii) interviste a drammaturghe dell’epoca. Il progetto prevede altresì la collaborazione con la compagnia teatrale milanese ScenAperta per la realizzazione di tre letture sceniche e una rappresentazione di una selezione di testi drammatici. La ricerca in oggetto colmerà una lacuna critica sulle molteplici intersezioni tra il femmismo e il teatro in Italia negli anni 1970-1980, riportando alla luce frammenti ancora poco esplorati della storia della drammaturgia moderna.

Through Her Own Looking Glass: (Re)Thinking ‘Woman’ in Italian Feminist Dramaturgy

Adopting an interdisciplinary approach that combines feminist theory, Italian Studies, and Theatre Studies, this project will offer the first full-length investigation of a fundamental moment of Italian history — the emergence of feminist activism — and its intersection with the history of national theatre. The research objective is twofold. It will look at how the dramaturgical served as an ideological vehicle in rethinking the representation of women’s traditional gender roles, and it will also assess the impact of feminist ideology in rupturing existing dramatic conventions. To better achieve this scope, the project will be articulated on three main grounds: i) contextualisation of feminist theory and practice in Italy ii) philological and theatrical analysis of a wide-ranging corpus of plays produced at the time iii) collection of first-hand testimonies. Lastly, it will envisage the collaboration with Milan theatre company ScenAperta in the realisation of three mises-en-espace and one performance of selected plays. Filling a scholarly vacuum in Italian Studies, this study will establish a connection between a historically circumscribed form of artistic output and its sociological and historical context that is hitherto lacking.

Dr. Morelli holds a PhD in Italian Studies from the University of Leicester. She has taught Italian literature in the U.K. (at the University of Kent and the University of Leicester) and in the U.S. (at Wheaton College), where she was Fulbright Teaching Assistant in 2013-14. She has published several articles and book chapters especially on authors Morante, Maraini and Sapienza, has translated Maraini’s La sposa segreta into English and is co-author of Women and the Public Sphere in Modern and Contemporary Italy (Troubador, 2017). She is currently working on an edited collection on Italian theatre (Mimesis 2019) and on a monograph on contemporary Italian women’s writings (Peter Lang 2019), for which she has won the Peter Lang Young Scholars Competition in Modern Italian Studies 2017.

This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme under Grant Agreement No. 792815.

Immagini:

  • Durante la preparazione di Manifesto dal carcere, Teatro Centocelle, 1971 (Archivio personale di Dacia Maraini)
  • Dacia Maraini durante lo spettacolo di teatro di strada Viaggio nella memoria (Archivio personale di Dacia Maraini)
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